Метод шести капелюхів
Ми живемо в суспільстві змін, а тому кожна людина змушена вчитись упродовж
усього життя. Об’єкт цього навчання завжди буде змінним, а от спосіб оволодіння
цими об’єктами слід закласти в шкільні роки – це вміння працювати з текстом,
уміння думати, творчо мислити, послідовно виконувати розумові операції
(порівняння, узагальнення, класифікація тощо), володіти різними способами
обробки інформації, робити вибір, вчитися розуміти інших людей та
співробітничати з ними. Саме цьому відповідає інноваційний метод
Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно.
Довідка:
Едвард де
Борно (1933рік народження) – популярний психолог, доктор медицини і філософії,
номінант на Нобелівську премію у галузі економіки, викладач Кембриджського
Університету, автор 45 книг, засновник техніки „мислення про мислення”. Його
методики широко використовуються як у дитячих закладах, школах, так і в
діяльності міжнародних організацій і найбільших корпорацій, таких як IBM, DuPont, British Airways, Siemens, Microsoft та ін. Едвард де Борно навчає мислення як навичку, яку можна і
потрібно розвивати. Його вправи тренують і розвивають процес мислення і можуть
застосовуватись на уроках в початковій школі як окремі інтерактивні методи.
Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення?
Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її
вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи
костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер.
Яскравим прикладом такої залежності є головний убір – капелюх. Капелюх – це
частина туалету, що легко надягти і зняти, змінити, а разом з ним й
перемінитися. Цей головний убір блискуче вправляється з роллю знаку, символу
певної соціальної групи.
Шість метафоричних
Капелюхів різних кольорів представляють кожний з основних типів мислення.
Білий
Капелюх: Білий колір
наводить на думку про папір. Білий Капелюх символізує нейтральну інформацію.
Учень, надягши білий капелюх, задає питання такого роду: „Яка інформація у мене
є?”, „Яка інформація мені потрібна?”, „Якої інформації мені не
вистачає?”, „Як мені одержати відсутню інформацію?”. Тобто, міркуючи з
білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити,
якої інформації недостатньо, які прогалини в знаннях, окреслює джерела, де
можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками,
енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами тощо. Білий Капелюх
використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.
Червоний Капелюх: Червоний колір наводить на думку про вогонь і
тепло. Червоний Капелюх зв’язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. В учня з
Червоним Капелюхом з’являється можливість відкрито виразити чи описати свої
почуття й інтуїцію. Отже, Червоний Капелюх – це формування свого ставлення до
подій і їх учасників.
Чорний
Капелюх: Чорний
колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний Капелюх
указує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Це, можливо, самий
корисний капелюх, бо вказує на негативні сторони, безпеку, помилки. Учень,
міркуючи з Чорним Капелюхом на голові, піклується про істину, правдоподібність,
критично оцінює: „Чи це правильно?”, „Які можливі проблеми і небезпеки?” Однак
Чорним Капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечно само по
собі.
Зелений
Капелюх: Зелений колір
нагадує про рослини, ріст, енергію, життя. Мета Зеленого Капелюха – розширити
діапазон можливих варіантів. Під Зеленим
Капелюхом
учень вносить пропозиції й обговорює нові ідеї й альтернативи, говорить про
варіанти існуючих ідей. Коли використовується Зелений Капелюх, учень прикладає
творчі зусилля.
Жовтий
Капелюх: Жовтий колір
наводить на думку про сонце й оптимізм. Мета мислення під Жовтим Капелюхом –
довести здійснення ідей. Учень у Жовтому Капелюсі робить пряме зусилля знайти
достоїнства й переваги пропозиції: „Що в цьому гарного?”, „Які
переваги?”. Навіть якщо ідея нікому не подобається Жовтий капелюх просить
знайти в ній гарні сторони. Отже Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін
явища, переваг та досягнень.
Синій
Капелюх: З Синім
кольором згадується небо, море, вода. Синій Капелюх символізує знання, роздуми
про мислення, це – контроль, підбиття підсумків, висловлення спостережень та
коментарів. З Синім Капелюхом на голові учень упорядковує послідовність
застосовуваних Капелюхів і підсумовує досягнуте.
Методика проведення
Учні
1. Діти
володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання.
|
Вчитель
1. Заздалегідь
пояснює символічну роль кольорових Капелюхів.
2. За
кілька днів до уроку дає учням завдання опрацювати дану тему в додатковій
літературі.
|
2. Учні
класу об’єднуються в шість груп по 4-5 чоловік.
3. Кожна
група обирає собі колір Капелюхів.
4. Група
отримує завдання.
|
3. Пропонує
об’єднатися в шість груп і вибрати колір Капелюхів.
4. Слідкує,
щоб кольори груп не повторювались.
5. Роздає
завдання для кожної з груп.
6. Пояснює,
яке завдання будуть виконувати капелюхи за кольором .
|
5. Учні
міркують над завданням у групі 10-15 хвилин.
6. Обговорюють
питання у групі (побудова відповіді, визначення того, хто робитиме доповідь).
|
7. Стежить
за часом.
8. Під
час роботи груп обходить їх, запропонувавши допомогу.
9. Пропонує
групам подати результати роботи.
|
7. По
черзі кожна група зачитує завдання і дає відповідь.
|
10. Коментує
роботу груп з точки зору її навчальних результатів та питань організації
процедури групової роботи.
|
Заслуховування
відповідей слід починати з Білих капелюхів, тому що це робота з першоджерелами.
Доповіді Червоних, Жовтих, Чорних, Зелених Капелюхів можна заслуховувати у
будь-якій послідовності. Робота будується таким чином, що кожна група доповнює
іншу, дискутує, знаходить компроміс. Завершити роботу слід підведенням
підсумків, а це зроблять Сині Капелюхи.
До вашої уваги
пропонується розробка уроку з читання у 2 класі з застосуванням методу
Шести Капелюхів Мислення.
2 клас
Тема: Турбота людини взимку про тварин. Є. Гуцало
„Зайці”.
Мета: Познайомити учнів з оповіданням Є. Гуцало „Зайці”, вчити
виділяти головне в тексті, спостерігати за розвитком подій, знаходити в тексті
описи й елементи роздумів, збагачувати мову учнів прикметниками, поглиблювати
знання про взаємозв’язок людини з природою, розвивати критичне мислення,
спостережливість, прищеплювати любов до рідної природи, до рідного краю,
виховувати у дітей бажання оберігати тварин узимку, допомагати їм.
Обладнання: Карта подорожі по країні Читання, предметні
малюнки із зайцями, тематичні ребуси, штучна ялинка, паперові кульки для
ялинки, виставка малюнків на тему „Зимонько-снігуронько”, відео матеріал про
зайців, аудіо запис оповідання Є. Гуцало „Зайці”, картки із завданнями для
груп, кольорові Капелюхи, диски з записом П.Чайковського „Пори року”, кошик з
овочами, підручник (Н.Ф.Скрипченко Н.Ф. Читанка „Первоцвіт”: Підруч. для 2 кл.
– К.: Освіта, 2004).
Зміст уроку
І. Організаційний
момент
Вчитель: Добрий день, дорогі діти, гості!
Учні: Добрий день Вам, наш учитель,
Добрий день вам,
мої друзі,
Добрий день вам,
добрі люди,
Хай вам щастя й
доля буде!
Не на день і не на
рік,
А на довгий, довгий
вік!
Вчитель: Сідає перша краса, тепер сідає сила.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
— Сьогодні у нас
незвичайний урок. Урок-подорож по країні Читання. Ми з вами будемо мандрувати
по Долині творчості, перейдемо через Дитячий місточок, зайдемо у Ліс оповідань
, пограємось на Галявині ігор та забав, піднімемось на гору Мислення.
— Що ви очікуєте
від сьогоднішнього уроку напишіть на кульці, яка лежить у вас на парті, і
прикрасьте нею нашу ялинку.
ІІІ. Артикуляційні
вправи.
— Вирушаємо у
подорож. Ось вже чути стукіт колес поїзда.
1. Читання
чистомовки.
МА-ма -ма – ось
прийшла до нас ...(зима).
Ва-ва-ва – біла вся
і ...(снігова).
Дем-дем-дем – всі
на гору ми ...(підем).
Ру-ру-ру – почнемо
веселу ...(гру).
2. Вправи на
дихання.
(Праву руку
покладіть на груди, ліву на животик)
Подих – носом, а
видих – ротиком.
3. Читання
складової таблиці.(додаток 1)
4. Робота з
таблицею Шульте.(додаток 2)
ІV.
Перевірка домашнього завдання.
— Виходимо на
зупинці „Долині творчості”.
1. Опис малюнків.
(Заздалегідь у
класі оформлюється виставка малюнків на тему „Зимонько-снігуронько”.
Звучить музика П. Чайковського „Пори року” – „Зима”. Під музику учні описують
свої малюнки)
- Вірш А.Бобенко „Зима”
Прийшла зима
біловолоса...
Неначе білим
полотном,
Блискучим снігом
одяглося
Село і поле за
селом.
Дрімають, стоячи
тополі,
І очерет сухий
дріма...
Усе заснуло
поневолі,
Зачарувала все
Зима.
- Опис зими.
Сонце низько стоїть
над землею. Небо вкрили темні хмари. Дме пронизливий холодний вітер. На землю
падає сніг. Річка, озера, ставки вкрилися кригою. Лютує мороз. Усе навколо в
білому вбранні.
- Розгадування ребусів.
’ ’ ’ ’
берези + мак ’ = (зима)
’ ’ вози +
мак ’ = (зима)
- Опис малюнків за допомогою прикметників.
— Опишіть усно
малюнок, використовуючи прикметники. (зима – біла, пухнаста, м’яка,
холодна, вітряна, тепла, льодова, скрипуча, весела, морозна, люта,
сніжна тощо).
2. Інсценування
вірша О.Олеся „Ялинка”
автор Раз я взувся в чобітки,
Одягнувся в
кожушинку,
Сам запрігся в
саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве я зрубати
встиг,
Ледве став ялинку
брати,
А на мене зайчик –
плиг!
Став ялинку
відбирати.
Я сюди, а він
туди...
заєць – Не віддам, – кричить, – нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай,
ледащо!
Не пущу, і не
проси!
І цяцьками можна
гратись
Порубаємо ліси –
Ніде буде і
сховатись...
А у лісі крізь
вовки,
І ведмеді, і
лисиці,
І ворони, і граки,
І розбій
ниці-синиці.
автор Страшно стало...
мужичок – Ой, пусти!
Не держи мене за
поли!
Бідний зайчику,
прости, –
Я не буду більш
ніколи!
автор Низько, низько я зігнувсь,
Іще нижче скинув
шапку..
Зайчик весело
всміхнувсь,
І подав сіреньку
лапку.
— До чого закликає
нас автор?
V. Повідомлення теми уроку.
— Ось ми і зайшли
до Лісу оповідань. Тут ми познайомимось з новим оповіданням „Зайці” Є. Гуцало,
поговоримо про те, як тяжко живеться тваринам у холодну, люту зиму. Ви
дізнаєтесь дещо нового про маленьку полохливу тваринку, яка живе в лісі. А що
це за тваринка, відгадайте, будь ласка, загадку.
VІ. Робота над новим матеріалом.
1.
Розгадування
загадки
В лісі, в полі,
навкруги –
Скрізь у мене
вороги.
Часом лізу я у
шкоду,
Їм капусту на
городах,
Моркву, ріпу,
буряки,
Відгадайте, хто
такий? (Заєць)
2.
Перегляд
відеоматеріалів.
(Заздалегідь діти
приготували цікаві відеоматеріали про зайців, слайди з фотографіями).
— Ми говоримо, що
зайці дуже великі боягузи. А ось і ні! Зайці сміливі, відважні. Коли на
них у полі нападає орел або сокіл, заєць перевертається на спину і починає
сильно бити своїми лапками по нападнику. Він б’є лапками по нападнику з такою
силою, що пропорює кігтями черевце птаха.
3.
Гра
„Що їсть зайчик?”
(Можна визвати
кількох учнів, вони із кошика достають овочі, фрукти інші предмети, а діти
плескають в долоні, якщо цю їжу споживають зайці).
4.
Робота
над текстом „Зайці” Є. Гуцало.
— Прослухайте, будь
ласка, аудіо запис оповідання „Зайці”, у виконанні однієї з учениць нашого
класу. За голосом відгадайте хто читає це оповідання.
(Після
прослуховування, діти відгадують хто з дітей читав оповідання).
5.
Самостійне
читання вголос оповідання.
— Самостійно
прочитайте оповідання „Зайці” Є. Гуцало. Дайте відповідь на проблемне
запитання: „Чому Василько хитро всміхається?”.
6.
Фізпауза
— А ось Галявина
ігор та забав. Діти, давайте пограємо у гру „Вгадай мене”.
(До дошки виходять
декілька учнів. Вчитель до спини прикріплює по одному малюнки жабки, зайця,
ведмедя, оленя, пінгвіна тощо. По черзі діти обертаються до учнів класу
спиною. Учні повинні рухами показати тварину, яку бачать. За рухами діти
відгадують яка саме тварина прикріплена до їхньої спини).
7.
Інноваційний
метод Шести Капелюхів Мислення.
— Перед нами гора
Мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтеся, будь ласка, в
шість груп, оберіть собі колір і отримайте завдання. Користуйтеся
таблицею. Додаток 3.
Білий Капелюх
– Завдання:
Попрацюйте із словниками і дайте пояснення словам із тексту.
- Левада – ...(луг коло річки);
- Дременув – ...(швидко втік);
- Внадились – ...(почали приходити);
- Валянки – ...(зимове взуття, чоботи);
- Погреб – ...(викопане у землі приміщення, де
зберігаються овочі);
- Дротяне сільце – ...(пастка);
- Гамуючи хвилювання – ...(заспокоюючи себе);
- Дереза – ... (корчі, хащі).
Червоний Капелюх – Завдання: На скільки частин можна поділити текст?
Дайте заголовок кожній частині. Запишіть на дошці.
План
1.
Зустріч
із зайчиком.
2.
Маленькій
рятівник.
3.
Ох
і зайці у нас цієї зими!
Жовтий Капелюх – Завдання: Чи сподобалася вам поведінка Василька?
Яку характернику можна дати цьому хлопчику?(Василько – добрий, працьовитий,
скромний сміливий...) Знайдіть в тексті речення, в яких видно як
Василь допомагає тваринам і птахам взимку.
Чорний Капелюх
– Завдання: Яку шкоду
наносять зайці господарству? Знайдіть в тексті речення, які підтверджують це.
Зелений Капелюх – Завдання: Поміркуйте, як і чим ви можете допомагати
тваринам і птахам взимку. (Діти показують виготовлені годівнички з
пластикових пляшок, паперових коробок, схеми виготовлення цих
годівничок).
Синій Капелюх – Завдання. Дайте відповідь на запитання: Що нового
ти дізнався з оповідання „Зайці” Є. Гуцало? Чому треба підгодовувати тварин і
птахів взимку? Зробіть висновки.
8.
Презентація
груп.
9.
Робота
із зошитом
— Перейдемо через
Дитячий місток і запишемо план оповідання у зошит.
VІІ. Підсумок уроку.
— Пройдемо через
Підсумковий гай, дамо відповіді у зошиті на запитання:
1.
Тестування
1) Кого
зустрів батько на леваді?
а) Кабана;
б) Зайця;
в) Косулю.
2) Що
взяв Василько у погребі?
а) Картоплю з
цибулею;
б) Буряк з
гарбузом;
в) Моркву з
капустою.
3) Що
побачив хлопчик під Грушою у сусідському садку?
а) Дротяне
сільце;
б) Годівничку;
в) Сліди звірів.
4) До
якого куща Василько прив’язував шматочок сала?
а) до бузини;
б) до
калини;
в) до бузку.
— Обміняйтесь
зошитами і перевірте правильність виконання завдання, порівнюючи з правильними
відповідями, записаних на дошці.
— Знайдемо у
Підсумковому гаю прикрашену кульками ялинку. Чи здійснились ваші сподівання від
сьогоднішнього уроку?
VIII. Завдання додому.
1.
Читати
оповідання Є. Гуцало „Зайці”, відповідати на запитання після тексту,
переказувати за планом.
2.
Знайти
у додатковій літературі скільки ми втрачаємо взимку від голоду і холоду
птахів і тварин і які наслідки цього.
Додаток 1
а
|
е
|
и
|
о
|
у
|
я
|
с
|
і
|
ю
|
|||
б
п
|
ба
па
|
бе
пе
|
би
пи
|
бо
по
|
бу
пу
|
бя
пя
|
бс
пс
|
бі
пі
|
пьо
|
бю
пю
|
|
в
ф
|
ва
фа
|
бе
фе
|
би
фи
|
бо
фо
|
бу
фу
|
бя
|
вс
|
ві
фі
|
вьо
фьо
|
вю
фю
|
|
г
х
|
га
ха
|
ге
хе
|
ги
хи
|
го
хо
|
гу
ху
|
гя
|
гі
хі
|
гю
хю
|
|||
г
к
|
га
ка
|
ге
ке
|
ги
ки
|
го
ко
|
гу
ку
|
гя
кя
|
гі
кі
|
гю
кю
|
|||
д
т
|
да
та
|
де
те
|
ди
ти
|
до
то
|
ду
ту
|
дь
ть
|
дя
тя
|
дс
тс
|
ді
ті
|
дьо
тьо
|
дю
тю
|
ж
ш
|
жа
ша
|
же
ше
|
жи
ши
|
жо
шо
|
жу
шу
|
жі
ші
|
жю
шю
|
||||
з
с
|
за
са
|
зе
се
|
зи
си
|
зо
со
|
зу
су
|
зь
сь
|
зя
ся
|
зс
сс
|
зі
сі
|
зьо
сьо
|
зю
сю
|
й
|
йо
|
||||||||||
л
|
ла
|
ле
|
ли
|
ло
|
лу
|
ль
|
ля
|
лс
|
лі
|
льо
|
лю
|
м
|
ма
|
ме
|
ми
|
мо
|
му
|
мь
|
мя
|
мс
|
мі
|
мьо
|
мю
|
н
|
на
|
не
|
ни
|
но
|
ну
|
нь
|
ня
|
нс
|
ні
|
ньо
|
ню
|
р
|
ра
|
ре
|
ри
|
ро
|
ру
|
ря
|
рс
|
рі
|
рьо
|
рю
|
|
ц
|
ца
|
це
|
ци
|
цо
|
цу
|
ць
|
ця
|
ці
|
цьо
|
цю
|
|
ч
|
ча
|
че
|
чи
|
чо
|
чу
|
чі
|
|||||
щ
|
ща
|
ще
|
щи
|
що
|
щу
|
щі
|
Додаток 2
3
|
12
|
10
|
5
|
25
|
19
|
16
|
21
|
18
|
8
|
6
|
23
|
4
|
2
|
14
|
13
|
9
|
17
|
7
|
22
|
1
|
15
|
20
|
11
|
24
|
Додаток 3
Білий
– збагачення себе новими
конкретними знаннями.
Червоний – це
формування свого ставлення до подій та їхніх учасників.
Жовтий
– простеження позитивних сторін явища.
Чорний
– це вказівка на негативні сторони, помилки.
Зелений
– втілення нових пропозицій, ідей.
Синій
– контроль за розумовим процесом.
|
Таким чином,
використання методу Шести Капелюхів Мислення в роботі вчителя
початкових класів дозволяє розкрити учня, як творчого і конструктивного
мислителя, який вміє узагальнити і систематизувати матеріал за даною
темою, знайти нові шляхи розвитку проблеми.
0 коментарі:
Дописати коментар