«Прийом розвитку критичного мислення. Методика
використання кубика Блума»
Сучаснаосвітабудується
на принцип "вчити не науці, а вчитивчитися". І тому, одним із головних завдань
вчителів початкових класів– розвивати в
дитинінавички критичного мислення. Один
ізпопулярнихприйомівтехнології критичного
мисленнябуврозробленийамериканськимвченим і психологом БенджаміномБлумом.
Прийомназивається «Кубик Блума».
Метою цього прийому є
те, що дитині не пропонують готове рішення, а тільки проблему. Учень має самостійно,
використовуючи свій досвід і
знання, знайти шляхи вирішення цієї
проблеми.
Щобпочативикористовувати кубик «Блума» потрібновиготовити звичайнийпаперовий
куб, на гранях якого написано:
• Назви.•Чому.• Поясни.• Запропонуй.•
Придумай.• Поділися(або інші запитання)
Спочаткуформулюється тема уроку,
яка визначає коло питань, на якідоведетьсявідповідати. Потім
учитель кидає кубик. Сторона, яка випалавкаже: якого типу питанняслідзадати.
Зручнішеорієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатисяпитання.
Прийомрозвитку критичного мислення"Кубик
Блума"дозволяєформулюватипитаннярізного характеру.
• Назви. Цей блок
питаньпередбачаєнайпростішіпитання та потребуєвідтвореннязнань.
Учневіпропонується просто назвати предмет, явище, термін. Навітьучень з
початковим та середнімрівнемзнаньзможепрацювати з цим блоком питань.
Наприклад: Назви, якітизнаєшприродніявища.
• Чому. Цей блок
питаньдозволяєсформулювати причинно-наслідковізв'язки, тобтоописатипроцеси,
яківідбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому птахи відлітають у
теплікраї?
• Поясни. Цеуточнюючіпитання.
Вони допомагаютьпобачити проблему в різних аспектах і сфокусуватиувагу на всіх
сторонах заданоїпроблеми. Додатковіфрази, якідопоможутьсформулюватипитанняцього
блоку:Тидійснодумаєш, що …Тивпевнений, що ...
Наприклад: Поясни, як обчислитицейприклад.
• Запропонуй. Учень повинен запропонувати
свою задачу, яка дозволяєзастосувати те чиінше правило. Або
запропонуватисвоєбаченняпроблеми, своїідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як
використовувати те чиіншезнання на практиці, для вирішенняконкретнихситуацій.
Наприклад: Запропонуйпоради, як доглядати
за домашнімиулюбленцями.
• Придумай - цетворчіпитання, якімістять в
собіелементприпущення, вигадки.
Наприклад: Придумай, що буде, якщо на
Землю прилетитьістота з іншоїпланети.
• Поділися - питанняцього блоку
призначені для активізаціїрозумовоїдіяльностіучнів, вчатьїханалізувати
учня, йогоемоціях, яківикликаніназваної темою.
Наприклад: Поділись, щотивідчуваєш, коли
тобідякують за щось.
Прийом критичного мислення
"Кубик Блума" можевикористовувати будь-якийвчитель-предметник.
Можливі два варіанти, абопитанняформулює сам учитель. Цебільш легкий спосіб,
якийвикористовується на початковійстадії, коли необхіднопоказатиучнямприклади,
способироботи з кубиком.
Або питання можуть формулюватисаміучні.
Цеваріантвимагаєпевноїпідготовкивіддітей, оскількипридуматипитання
репродуктивного характеру легко, а
питання-завданнявимагаютьпевногодосвіду.
Питання на сторонах кубика можнаваріювати за своїмбажанням. У початковихкласахзамістьстандартнихзапитаньможнавикористовуватинаступні:
• Опиши. Форму, розмір, колір, смак і
т.д.
• Порівняй. Тобто, порівняйданий предмет
абоявищезі схожими, вкажиподібності та відмінності.
• Назвиасоціацію. З чимасоціюєтьсяу
тебеданий предмет, явище?
• Застосуй. Приведи
прикладивикористанняабо покажи застосування.
• Оціни. Тобто, вкаживсі
"плюси" і "мінуси".
Важливотільки, щоб вони зачіпаливсісторонизаданої теми. Використовуючи
на практиціцейприйом учням дуже
сподобався, вони швидко освоїли техніку його використання.А вчителюцейприйомдопомагаєрозвиватинавички критичного
мислення і в активній та цікавійформіперевірятизнання й вмінняучнів.
0 коментарі:
Дописати коментар