середа, 22 квітня 2020 р.


«Прийом розвитку критичного мислення. Методика використання кубика Блума»
Сучаснаосвітабудується на принцип "вчити не науці, а вчитивчитися". І тому, одним із головних завдань вчителів початкових класів– розвивати в дитинінавички критичного мислення.  Один ізпопулярнихприйомівтехнології критичного мисленнябуврозробленийамериканськимвченим і психологом БенджаміномБлумом. Прийомназивається «Кубик Блума».
Метою цього прийому є те, що дитині не пропонують готове рішення, а тільки проблему. Учень має самостійно, використовуючи свій досвід і знання,  знайти шляхи вирішення цієї проблеми.

Щобпочативикористовувати кубик «Блума» потрібновиготовити звичайнийпаперовий куб, на гранях якого написано:
• Назви.•Чому.• Поясни.• Запропонуй.• Придумай.• Поділися(або інші запитання)
Спочаткуформулюється тема уроку, яка визначає коло питань, на якідоведетьсявідповідати. Потім учитель кидає кубик. Сторона, яка випалавкаже: якого типу питанняслідзадати. Зручнішеорієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатисяпитання.
Прийомрозвитку критичного мислення"Кубик Блума"дозволяєформулюватипитаннярізного характеру.
• Назви. Цей блок питаньпередбачаєнайпростішіпитання та потребуєвідтвореннязнань. Учневіпропонується просто назвати предмет, явище, термін. Навітьучень з початковим та середнімрівнемзнаньзможепрацювати з цим блоком питань.
Наприклад: Назви, якітизнаєшприродніявища.
• Чому. Цей блок питаньдозволяєсформулювати причинно-наслідковізв'язки, тобтоописатипроцеси, яківідбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому птахи відлітають у теплікраї?
•  Поясни. Цеуточнюючіпитання. Вони допомагаютьпобачити проблему в різних аспектах і сфокусуватиувагу на всіх сторонах заданоїпроблеми. Додатковіфрази, якідопоможутьсформулюватипитанняцього блоку:Тидійснодумаєш, що …Тивпевнений, що ...
Наприклад: Поясни, як обчислитицейприклад.
• Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяєзастосувати те чиінше правило. Або запропонуватисвоєбаченняпроблеми, своїідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати те чиіншезнання на практиці, для вирішенняконкретнихситуацій.
Наприклад: Запропонуйпоради, як доглядати за домашнімиулюбленцями.
• Придумай - цетворчіпитання, якімістять в собіелементприпущення, вигадки.
Наприклад: Придумай, що буде, якщо на Землю прилетитьістота з іншоїпланети.
• Поділися - питанняцього блоку призначені для активізаціїрозумовоїдіяльностіучнів, вчатьїханалізувати  учня, йогоемоціях, яківикликаніназваної темою. 
Наприклад: Поділись, щотивідчуваєш, коли тобідякують за щось.
  Прийом критичного мислення "Кубик Блума" можевикористовувати будь-якийвчитель-предметник. Можливі два варіанти, абопитанняформулює сам учитель. Цебільш легкий спосіб, якийвикористовується на початковійстадії, коли необхіднопоказатиучнямприклади, способироботи з кубиком.
Або питання можуть формулюватисаміучні. Цеваріантвимагаєпевноїпідготовкивіддітей, оскількипридуматипитання репродуктивного характеру легко, а  питання-завданнявимагаютьпевногодосвіду.
Питання на сторонах кубика можнаваріювати за своїмбажанням. У  початковихкласахзамістьстандартнихзапитаньможнавикористовуватинаступні:
• Опиши. Форму, розмір, колір, смак і т.д.
• Порівняй. Тобто, порівняйданий предмет абоявищезі схожими, вкажиподібності та відмінності.
• Назвиасоціацію. З чимасоціюєтьсяу тебеданий предмет, явище?
• Зробианаліз. Тобто, розкажи, з чогоцескладається, як зробленотощо.
• Застосуй. Приведи прикладивикористанняабо покажи застосування.
• Оціни. Тобто, вкаживсі "плюси" і "мінуси".
Важливотільки, щоб вони зачіпаливсісторонизаданої теми.                        Використовуючи на практиціцейприйом учням дуже сподобався, вони швидко освоїли техніку його використання.А вчителюцейприйомдопомагаєрозвиватинавички критичного мислення і в активній та цікавійформіперевірятизнання й вмінняучнів.




0 коментарі:

Дописати коментар

 

Блог педагогів початкової школи Енергодарської гімназії №1 Template by Ipietoon Cute Blog Design