Щоденні 5
Життя в ХХІ столітті надзвичайно динамічне та мінливе. Постійно змінюються технології, швидкими темпами
розвивається наука. Настали часи інформаційного суспільства: суспільства
високих технологій, яке потребує від освіти формування компетентної особистості.
Зміни, що відбуваються в сучасній освіті, акцентують увагу на тому, щоб перейти
від школи, яка «напихає» дітей знаннями, до школи компетентностей, школи, яка
виховує обізнаних, самостійних, мислячих, творчих людей.
І такі зміни, перш за все, стосуються
вітчизняної системи освіти та її основоположної ланки – початкової освіти. Адже
саме школі відводиться важлива роль – формування особистості, яка творчо та
критично мислитиме, самостійно розв’язуватиме проблеми, буде здатною до життя в
суспільстві, прагнутиме до самовдосконалення і навчання впродовж життя, буде
готовою до свідомого життєвого вибору та самореалізації.
Однією з технологій, що допомагає учням не
тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє
розвитку особистісних якостей, розвитку вмінь бути самостійними та
відповідальними, креативності, уміння мислити
нестандартно, є педагогічна технологія «Щоденні 5». «Daily 5» спрямована на розвиток читацьких
умінь та навичок, а її метою є навчити учнів самостійності. Також вона прищеплює любов до читання, розширює
словниковий запас. Принципами технології є довіра та повага, спільна
діяльність, відповідальність, 10 кроків до самостійності.
Мета роботи: ознайомити з педагогічною
технологією навчання читанню та письму «Щоденні 5» (Daily 5), з’ясувати
можливості даної технології та навіщо потрібне її впровадження.
Завдання
роботи: проаналізувати
педагогічну технологію «Щоденні 5» (Daily 5) та з’ясувати її сутність; визначити
особливості системи як засобу формування творчої особистості молодшого школяра.
Педагогічну технологію «Щоденні 5» (Daily 5) розробили
Гейл Боші та Джоан Мозер, дві вчительки початкових класів з міста Сіетл США.
«Щоденні 5» – це методична
система, яка навчає учнів працювати самостійно, розвиває
креативність, уміння мислити нестандартно. Її використовують в таких
країнах світу, як Канада, Британія, Америка і Австралія. Вона складається з п’яти діяльностей – «Письма
для себе», «Читання для себе», «Читання для друга», «Роботи зі словами» і
«Слухання», які діти виконують щодня, під час уроків чи групи продовженого дня.
Наприклад, щодня читають по 3-5-7 (пізніше – до 20) хвилин,
пишуть, слухають. Кожен вид діяльності сприяє відпрацьовуванню в дитини
самостійності, витримки, зосередженості у процесі читання і письма протягом
тривалого часу. Завдання, що виконують школярі під час Daily 5, можна обирати, а це підвищує мотивацію, творчість та інтелектуальний розвиток дітей.
Перший етап
впровадження Daily 5 – це «Читання для себе». Вчитель може застосовувати його як під час уроку, так і впродовж дня. Важливим моментом під час виконання
цього виду роботи є те, що учень самостійно обирає книгу, текст, газету чи журнал для
читання. Учитель не повинен нав’язувати свою літературу. Розпочинати цю
діяльність потрібно із 5–10 хв в залежності від віку дітей і поступово збільшувати час для читання. Коли учні звикнуть, проблем із читанням у школярів не
виникатиме. Також варто
запропонувати школярам самим розробити 5–7 правил діяльності. Наприклад – якщо
вже обрав книжку для читання, то не варто змінювати вибір «по десять разів». А
іншу книжку можна буде обрати вже завтра!
Другий
етап Daily 5 – це «Читання з другом». Учні в парі читають і разом працюють над усвідомленням прочитаного. Під час виконання цього виду роботи учні об’єднуються в пари за
інтересами. Можуть самостійно обрати книгу для роботи чи учитель може запропонувати
учням текст для читання. Такий вид діяльності спонукає дітей вчитися
співпрацювати, а саме слухати один одного, виконувати завдання в парі, ставити
запитання за змістом прочитаного та аналізувати опрацьований твір. Учні мають
виконувати «Читання з
другом» впродовж 20 хвилин.
Третій етап Daily 5 –
це «Письмо для себе». Під час виконання цього виду роботи учитель може
запропонувати учням будь-яку тему для письма, зазвичай, не більше п’яти. А також школярі за інтересами можуть самостійно обирати теми,
наприклад, «Моя мрія», «Моя улюблена книга», «Яку добру
справу я зробив?», «Що
цікавого було на вихідних?», «Що таке
дружба?» та інші. Під час виконання
цієї діяльності учні займають зручне для письма місце (зазвичай, це їхнє робоче місце) і впродовж відведеного часу працюють. «Письмо для себе» допомагає
школярам вчитися висловлювати думки і записувати їх на папері, розвивати
зв’язне мовлення. Як і в попередніх щоденних діяльностях, учитель разом із
учнями складає правила, яких діти мають дотримуватися під час «Письма для
себе». Учні мають змогу обрати таку тему для письма, яку б вони хотіли розкрити
та, можливо, поділитися з іншими. Вони працюють як індивідуально, так і в малих
групах, читають або пишуть в індивідуальній зоні. Відпрацьовування такої
незалежності розвиває потребу в учнів краще писати та читати. За «Письмо для себе» оцінки вчитель не ставить.
«Письмо для себе» також передбачає самооцінювання. Обов’язковими є щоденні дві діяльності – «Читання для себе» і «Письмо для
себе».
Четвертий
етап «Щоденних 5» – це «Робота зі словами». Його можна використовувати на уроках мови та
читання. Під час цього виду діяльності вчитель добирає слова, які б він хотів
опрацювати з учнями. Також використовує і ті слова, які передбачені навчальною
програмою. У свою чергу учні можуть запропонувати опрацювати незнайомі слова,
які вони зустріли під час читання художніх творів, розв’язуванні математичних
задач, під час роботи з текстами на уроці природознавства. У процесі «Роботи зі
словами» учитель забезпечує школярів словниками, у яких учні можуть знайти
визначення слів. Найкраще, щоб вони знаходилися у класі. Для пошуку тлумачення
слів можна використовувати гаджети, якщо вони є в учнів. Таким чином учні поповнюють активний словник. Це сприяє кращому засвоєнню слів, а також дає
змогу закріплювати вивчений матеріал на уроках української мови. Для цієї
роботи використовують стіну слів. Це місце у класній кімнаті, куди вчитель
розміщує усі слова, які учні вивчають впродовж місяця. Учні можуть у процесі навчання користуватися ними, звертати увагу на їх
написання для кращого запам’ятовування. Стіна слів перебуває в полі зору учнів.
П’ятий етап Daily 5 –
це «Слухання». Під час виконання цього виду роботи вчитель готує для учнів
аудіозаписи, які вони обирають і слухають. А також учень може самостійно обрати
аудіозапис для слухання. Сьогодні у ХХІ столітті більшість учнів мають різні
гаджети. Тому вони можуть їх використати для цього виду роботи під час
навчання. Наприклад, сайт https://pustunchik.ua/ua, http://derevo-kazok.com.ua
може стати в нагоді вчителя. Після завершення «Слухання», учні розпочинають
роботу над виконанням підготовлених учителем завдань, які спрямовані на перевірку
прослуханого. Під час «Слухання» учні вчаться тривалий час сприймати
інформацію, не відволікаючись, відпрацьовувати витримку, обмінюватися думками
щодо прослуханого твору, аналізувати почуте.
Переваги системи «Щоденні 5»:
1. Учні щодня практикують читання, письмо та слухання. Отже, збільшується
обсяг та час читання.
2. це структуроване та ефективне читання. Під час нього діти більше
працюють самостійно.
3. Учні щодня можуть самостійно обирати. Це сприяє їхній внутрішній
мотивації.
Ключова мета самостійних
п’ять – навчити учнів самостійності.
Розвиток творчої особистості передбачає впровадження в навчальну практику
гуманістичного принципу організації освіти, коли в центрі навчально-виховного
процесу знаходиться особистість учня з її потребами, інтересами і можливостями.
Для розвитку творчої особистості учнів згідно з Концепцією «Нова українська
школа», Державним стандартом початкової загальної освіти, навчальною програмою
та підручником необхідно використовувати такі методи і прийоми, які б сприяли
активізації пізнавальної й емоційно-чуттєвої сфери учнів, залученню їх до
діалогічної взаємодії з текстом, самовираження у творчій діяльності.
Використання у щоденній
роботі технології «Щоденні 5» (Daily 5) допомагає виробити в учнів уміння працювати
самостійно, робити власний вибір, висловлювати думки щодо певного питання чи
проблеми, аналізувати й приймати рішення. Вправляння в
самостійній діяльності стимулює потребу в оцінці власних сил, у пошуку
взаємодії з учителем, учнями задля консультації, підтримки, допомоги.
Виокремлення ефективних ідей щодо адаптації технології Daily 5 в початкові
школі України може слугувати важливим чинником розбудови Нової української
початкової школи, адже розвиток освіти в нашій державі може відбуватися за
допомогою впровадження інноваційних технологій, що мали високі результати в
процесі їх використання за кордоном. Одна із таких інноваційних технологій –
Daily 5. Вона передбачає виховання у дітей під час роботи довіри і поваги,
сприяє розвитку командної роботи, надає можливість вибору кожному, розвиває в
учнів відповідальність, сприяє розвитку розумової діяльності.
Додатки
Правила роботи з методичної системи «Щоденні 5»
ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ
(Самооцінювання)
1. Я свідомо і швидко обираю книгу (журнал, газету,
текст) для читання.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Я весь час залишаюсь на одному місці.
4. Під час читання я не заважаю іншим.
5. Правильно тримаю книгу. Слідкую за поставою під час читання.
6. Під час читання я перевіряю, чи розумію зміст прочитаного.
7. Я читаю весь відведений час!
ЧИТАННЯ ДЛЯ ДРУГА
(Самооцінювання і
взаємооцінювання)
1. Ми свідомо обираємо книгу для читання.
2. Ми відразу починаємо працювати.
3. Ми гарно і дружно працюємо разом.
4. Ми читаємо по черзі (абзац чи сторінку).
5. Під час читання ми залишаємось на одному місці.
6. Ми контролюємо свій голос під час читання, щоб не заважати іншим.
7. Ми допомагаємо один одному зрозуміти прочитане.
8. Ми читаємо весь відведений час!
СЛУХАННЯ
(Самооцінювання)
1. Я спокійно беру всі необхідні матеріали.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Я весь час залишаюсь на одному місці.
4. Я використовую лише ті засоби і записи, які рекомендує вчитель.
5. Я уважно слухаю і розумію прослухане.
6. Я працюю весь відведений час!
7. Я прибираю всі матеріали на місце.
РОБОТА ЗІ СЛОВАМИ
(Самооцінювання)
1. Я беру матеріали швидко і
тихо.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Під час роботи заишаюсь на одному місці.
4. Я виконую все правильно і охайно.
5. Я вмію використовувати різні словники.
6. Під час роботи я дотримуюсь інструкції.
7. Я працюю весь відведений час!
8. Я прибираю всі матеріали на місце.
0 коментарі:
Дописати коментар